Checklista för beställning av trycksaker

Checklista för beställning av trycksaker

Det är inte helt lätt att ha koll på allt som måste vara med med när du ska skicka ett dokument för tryck.

Det kan vara svårt att veta vad som är viktigt att tänka på när det är dags att beställa trycksaker. För att göra det enklare och för att undvika missförstånd har vi tagit fram en checklista till din hjälp. En för beställning av trycksaker och en som stöd och hjälp om du skapar eget original. Med hjälp av den senare kan du kontrollera att ditt digitala material kommer att fungera bra i vår produktion. Båda checklistorna hjälper dig att undvika fel som orsakar onödiga leveransförseningar och eventuella merkostnader.

1. Original

JustNu tryckeriernas grafiska formgivare är proffs på att skapa informativa och säljande trycksaker. I samarbete med dig tar vi fram rätt stil på din trycksak. Det gäller både förslag på grafisk utformning och val av lämpliga och intresseväckande format. Vi kan också hjälpa dig som har ett halvfärdigt original eller en skissad idé att få till det lilla extra. Har du skrivit texter i digital form t.ex. i ett Word-dokument, så kan vi hjälpa dig med typografi och grafisk form. Vi hjälper även till att kontrollera så att din logotyp, bilder m.m. har rätt format och kvalitet för att tryckas. Vill du ha idéer eller råd,så kontakta ditt närmaste JustNu-tryckeri.

2. Ange typ av trycksak

Ska det t.ex. bli en folder, ett blad, en affisch eller ett häfte? Enkelsidigt eller dubbelsidigt tryck?

3. Mått

Ange trycksakens mått i färdigt skick (sk. slutformat). Det är inte alltid självklart att trycksakens slutformat går att uttyda ur ditt digitala original. Kanske vill du att vi ska förstora eller förminska originalet med en viss procentsats vid utskrift? För att undvika missförstånd så ange trycksakens mått med breddvärdet först och höjdvärdet sist. En stående A4-sida anges alltså som 210 x 297 mm medan en liggande A4 anges som 297 x 210 mm. Ett liggande A4-ark som viks på mitten parallellt med kortsidan är enligt principen om slutformat en stående A5-folder (148,5 x 210 mm).

4. Färger

Vi behöver veta antal och vilka färger som ingår i trycksaken t.ex. om det är enbart svart, fyrfärg (CMYK) eller pantonefärger eller en mix av CMYK och pantonefärger.

5. Papperskvalitet

Vilken typ av papper har du tänkt dig till din trycksak? Det finns många olika papperskvaliteter att välja mellan, vi hjälper dig gärna med förslag om kvalitet, tjocklek och bestrykning.

6. Antal

Det är viktigt att du anger antal trycksaker du vill beställa. Antalet kan i vissa fall styra vilken tryckmetod som ska väljas och detta påverkar i sin tur priset. Generellt gäller att större volym ger lägre styckpris.

7. När behöver du leverans

Hur snabbt behöver du din trycksak? För oss är det en viktig uppgift när vi planerar tryckmetod och beräknar pris.

8. Var tydlig i din beställning

Våra kunder prioriterar olika saker vid olika tillfällen. En kund vill ha snabbast möjliga leverans medan en annan vill lägga tid på ”finliret”. För att du ska bli nöjd med oss är det viktigt att du tydligt visar vad som är viktigt för dig. Det kan även vara bra om du skickar med någon slags utskrift eller ett digitalt dokument som visar ungefär vad det är du vill beställa. Om du vill att vi ska betrakta din utskrift som en färgreferens måste du tala om detta för oss.

9. Korrektur

När vi har gjort ett förslag på formgivning till din trycksak skickar vi ett korrektur till dig. Hör av dig om du har andra idéer, det är viktigt för oss att du är nöjd med slutresultatet. Motsvarar utformningen dina önskemål så läs noggrant igenom korrekturet och kontrollera uppgifter som t.ex. stavning, typsnitt, färger och placering av dessa. Vi ansvarar ej för fel som ej är rättade i korrekturet. Efter att du har godkänt kan vi planera leveransdatum och börja trycka.



Copyright © JustNu AB ® •
Sveriges lokala tryckeri
Styrelsens säte: Borås • Org.nr: 556671-1924
Ägare: Brover AB Angående cookies
https://www.uc.se/risksigill2?showorg=5566711924&language=swe